I denne lærervejledning vil du blive introduceret til stamtræets funktionalitet og blive inspireret til, hvordan du kan bruge stamtræet i din undervisning i dansk og historie.
Rigsarkivet bevarer kilder til Danmarks historie og dermed også til din historie. Stamtræet har til formål at få eleverne til at reflektere over tidligere generationer, relationer og sig selv på helt nye og inspirerende måder. Det dækker både mikro- og makrohistoriske perspektiver og er bygget op efter devisen: Din historie – er Danmarkshistorie.
Stamtraet.dk er gratis at bruge. Det kræver bare at ens skole har accepteret UNI-logins dataaftale. Den kan udsendes fra Rigsarkivets partner html24 ved henvendelse til Rigsarkivet på mail stamtraet@sa.dk .Kontakt os endelig hvis vi kan hjælpe med noget.
Stamtræet fungerer på bærbare og tablets, og kan anvendes i Chrome, Firefox, Edge, Safari, iOS version +8.0 og Android version + 5.0
Det er tænkt som et supplement til undervisningen i familieformer, historie og relationsforståelse og som en måde at arbejde med biografi som genre i praksis i faget dansk. Webapplikationen består af to dele:
God fornøjelse!
I det personlige stamtræ er målgruppen 4.-5. klasses elever, som skal lave deres eget stamtræ. Der er således fokus på eleven selv. Under menuen ”Mine træer” og ”Mit personlige træ” kan man udfylde træet med oplysninger om sig selv, man kan tage et foto af sig selv eller indsætte en figur. Herefter kan eleven bygge videre på sit stamtræ med de relationer, eleven synes er vigtige i sin egen familie. Til hver person kan eleven skrive en lille biografi. Til sidst kan det hele skrives ud som en slægtsbog.
Gennem arbejdet med Stamtræet skabes en forståelse for, at både eleverne selv og deres familie er en del af historien.
Familien er en foranderlig størrelse, hvilket har været fokusområde i opbygning af det personlige træ. Læs mere om dette under ’Familierelationer og tegneserier’.
Kompetenceområde: Kronologi og sammenhæng.
Kompetencemål: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Færdigheds- og vidensmål: Familie og fællesskaber
Kompetenceområde: Kildearbejde
Kompetencemål: Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
Færdigheds- og vidensmål: Kildeanalyse
Kompetenceområde: Læsning
Kompetencemål: Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden
Færdigheds- og vidensmål: Eleven kan gengive hovedindholdet af fagtekster
Til det personlige stamtræ hører fire tegneseriestriber, der kan bruges til at diskutere og åbne for debat af forskellige familieformer. Vi er alle en del af en familie, og vi har alle en fornemmelse af, hvad en familie er. Men skal man sætte ord på begrebet familie, bliver det straks sværere. ’Far, mor og børn’ er det typiske billede af en familie. Med familie tænker mange nemlig på en ’kernefamilie’, det vil sige et ægtepar og deres fælles børn. Denne familieform er også den mest udbredte i Danmark, men der findes mange forskellige måder at leve sammen på i en familie, og i de senere år er nye samlivsformer dukket op. I en familie indgår der også andre medlemmer end forældre og børn, nemlig hele slægten. En slægt er gruppen af personer, som nedstammer fra samme person. Den består blandt andet af bedsteforældre, oldeforældre, mostre, onkler, tanter, fætre, kusiner, nevøer og niecer.
Børnerådet lavede i 2011 en undersøgelse, hvor de spurgte børnene om deres forståelse af ’en familie’, og overraskende mange børn (51-69 pct.) anerkender ikke en række af de 37 familieformer der er registreret. Dette gælder bl.a. sammenbragte familier, familier med kun én voksen, storfamilier og homoseksuelle par med børn. Dette er overraskende i lyset af, hvor udbredte nogle af disse familietyper er, men må også ses i lyset af, at kernefamilien endnu er den familietype, som børn i dag typisk præsenteres for som normalen, hvad enten det er gennem reklamer, bøger eller andre medier.
Så hvad er et stamtræ anno 2018? I traditionel forstand har stamtræet haft en genealogisk betydning for at definere familierelationer gennem generationer. Familierne har tidligere været lettere at passe ind i en bestemt skabelon, end de er i dag. Danskernes familieliv er under udvikling, og i de seneste årtier har familiernes levevilkår ændret sig markant, og kernefamilien med far, mor og børn suppleres i stigende grad af andre samlivsformer. I et historisk stamtræ er det lettere at passe familier ind i en fastlagt skabelon. Det er ikke tilfældet i dag, og det vil være ekskluderende for rigtig mange børn, hvis et stamtræ udelukkende var modulbaseret på en kernefamilie-logik.
Tegneseriestriberne er tænkt som et debatredskab. De kan enten printes, eller I kan tale om dem i plenum på klassen. Hvad er en familie?
Hent striberne som PDF (1 mb)
På Rigsarkivets hjemmeside for undervisningstilbud, kilderne.dk kan man finde flere supplerende læremidler, der kan understøtte forløbet. Ud over at udarbejde et stamtræ kan eleverne arbejde med historiske genstande og refleksionsopgaver. Herunder følger et par forslag:
På DR’s hjemmeside findes flere film om barndommen igennem tiden. Lad eventuelt eleverne se en eller flere af filmene “100 års barndom”.
Videoerne kan suppleres med DR’s materiale om familieformer, der tager udgangspunkt i forskellige familieformer, historisk set.
På Mitcfu.dk kan man supplere med:
Opstart
Som opstart / indledning til forløbet kan man benytte:
Som lærer logger man ind på www.stamtraet.dk og vælger, hvilken klasse man arbejder med. Derefter kan eleverne gå i gang. Indlogning er med uni-login. Adgang fås ved at skrive til Rigsarkivet: stamtraet@sa.dk.
Eleverne skal nu til at udfylde deres personlige stamtræ. For mange vil de første par generationer være relativt ligetil at udfylde, eleverne har kendskab til deres søskendes og forældres navne og fødselsdage, men derefter kan det blive sværere at gå til. Derfor skal eleverne til at finde kilder til de informationer, de mangler om deres forfædre:
Eleverne skal hjemme – sammen med deres forældre – finde så mange informationer om deres forfædre som muligt. De skal bruge:
Hvis der skal bruges andre kilder, fx kirkebøger, til at finde informationer, så skal eleverne bruge:
De originale kirkebøger, der er tilgængelige, kan ses på Rigsarkivets hjemmeside: Arkivalieronline
Det er normalt ikke så vigtigt, at man har fødselsdagen, bare man kender navnet, et omtrentligt årstal samt ikke mindst kirkesognet. Fødsler og dødsfald blev nemlig registreret kronologisk i de enkelte sognes kirkebøger, og det er først med CPR-registrets indførelse i 1968, at vi får et fælles nationalt register med oplysning om enkeltpersoners fødesteder.
Udover at indsætte fødsels- og dødsoplysninger om personerne i stamtræet skal eleverne skrive en lille biografi om de enkelte personer. Brug evt. faktaarket Biografi som genre og hjælpemidlerne hertil:
Hjemmeopgave til eleverne:
Aktivitet i klassen – lærerstyret
Det er oplagt at vise og gennemgå nogle eksempler på stamtræer fra eleverne, hvis eleverne har det godt med, at de bliver vist. Eksemplerne kan tjene til at vise de forskellige familieformer, eleverne lever i nu og de sikkert meget forskellige stamtræer og familiebånd, eleverne har. Klassedebatten giver også mulighed for konkret at sætte fokus på forskelligheder og ligheder i familieformer for børn i dag. Suppler evt. med tegneseriestriberne om familieformer (se dem længere nede i dokumentet).
Aktiviteten kan også afvikles ved at klassen interviewer udvalgte elever, som en slags mini-rollespil. Eleverne skal agere en bedsteforælder, en mor eller et andet familiemedlem. Klassen kan så stille spørgsmål om familierelationer, arbejde osv.
Eleverne kan evt. printe deres stamtræer og hænge dem op i klassen.
Aktiviteten kan suppleres med menuen “Begivenheder” på www.stamtraet.dk/begivenheder/. Her omtales en lang række historiske begivenheder med udgangspunkt i historiekanonen, der har haft stor betydning for Danmarks historie. Her kan man på klassen diskutere, hvordan de enkelte begivenheder har påvirket den enkelte person.
Aktivitet- elevfremlæggelse i grupper – elevstyret
Eleverne sættes sammen i mindre grupper, der fremlægger deres stamtræer for hinanden. Opgaven for eleverne er at forklare deres klassekammerater om eksempelvis:
Andre aktiviteter – spørg ind til en historisk genstand.
Stamtræet kan suppleres med fysiske genstande, der kan være med til at beskrive og konkretisere de tidsperioder, stamtræet viser. Er det muligt, kan eleverne (eller læreren) medbringe dem hjemmefra. Det kan være gamle billeder, redskaber, køkkenting og så videre – historiske genstande. På mange skoler er også en række genstande, der vil kunne benyttes ligesom det lokalhistoriske arkiv, kolleger eller andre vil kunne bidrage. Eleverne kan derefter spørge læreren eller hinanden om:
Løbende refleksion over læring og progression er vigtigt for eleven. Herunder er 5 forskellige hurtige evalueringsøvelser. Tidsforbruget afhænger af den enkelte aktivitet. Som udgangspunkt kan de enkelte aktiviteter bruges 10 – 15 minutter en gang imellem.
Få inspiration til flere konkrete evalueringsøvelser på EMUs hjemmeside.
I det historiske stamtræ skal man udfylde et foruddefineret træ. Der er syv træer – de syv træer for de børn, der er brugt i www.aargang0.dk.
De syv børn kommer fra syv forskellige steder i Danmark og fra syv vidt forskellige sociale baggrunde. Dette giver derfor også mulighed for at snakke om arv og miljø. Forhold, der var meget udtalte i tidligere tiders generationer.
Når eleven har udfyldt oplysningerne om en person på træet korrekt og gemt dem, kommer der en grøn boks omkring elementerne. Nu dukker historiske begivenheder frem, som kunne tænkes at have været relevante for den konkrete person. Når eleverne har læst begivenheden skal de kort skrive, hvordan de tror, at den enkelte begivenhed har påvirket den enkelte person. Herved er der lagt op til en diskussion/snak omkring, hvordan de historiske begivenheder, f.eks. 1. verdenskrig, påvirkede Andreas.
Når alle generationer er udfyldt og gemt, dukker en quiz frem, som eleverne kan besvare.
Fra forsiden er der adgang til en side med begivenheder. Det er herfra begivenhederne dukker op i det historiske stamtræ, men man kan altså også bruge dem som et slags opslagsværk eller katalog. Alle kanonpunkterne er repræsenteret og herudover også lidt flere begivenheder.
I det historiske stamtræ er målgruppen elever på mellemtrinet. Gennem arbejdet med stamtræet skabes en forståelse for, at historiske begivenheder har indflydelse på almindelige menneskers liv. Ud over at udarbejde et stamtræ kan eleverne arbejde med deres eget stamtræ, historiske genstande, refleksionsopgaver og filmklip.
Kompetenceområde: Kronologi og sammenhæng.
Kompetencemål: Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
Færdigheds- og vidensmål: Kronologi, brud og kontinuitet
Kompetenceområde : Kildearbejde
Kompetencemål: Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
Færdigheds- og vidensmål: Sprog og skriftsprog
Er slægtsforskning for børn? Det kan det være. I relation til undervisningsforløbet i det historiske stamtræ, kunne det være en idé at kigge nærmere på de mange kilder, der ligger tilgængelige online på Rigsarkivets hjemmeside, via det der hedder Arkivalieronline.
Rigsarkivet har scannet mere end 60 mio. sider, og herunder de kilder der ofte bliver anvendt til at forske i sin egen og andres slægter som f.eks. kirkebøger og folketællinger. Du kan bruge kirkebøger til at søge informationer og kilder til elevernes forfædre.
Se mere om slægtsforskning, kilder og metoder på Rigsarkivets hjemmeside
I kirkebøger før 1814 har præsterne registreret oplysninger om fødte, konfirmerede, trolovede, viede, døde. Enkelte præster har også indført oplysninger om introduktion, kirkegangskoner og offentlig skriftemål.
Fra 1814 indeholder kirkebøgerne indførsler om fødte, konfirmerede, viede, døde. Enkelte præster har desuden i en kortere periode ført afgangsliste, tilgangsliste og jævnførelsesregister (et slags register, der henviser til hvor i kirkebogen der er indførsler om en person).
Uanset hvor gammel en kirkebog er, vil du normalt finde oplysninger om de personer, der har en betydning eller funktion ved en kirkelig handling. Fx vil en indførsel om dåb oplyse dåbsbarnets navn og dåbsdato, forældrenes navn og bopæl m.m. Gudmoder og faddere vil normalt også være nævnt.
Hvis eleverne mangler kildekritiske færdigheder, har Rigsarkivet lavet en hel del materiale der har fokus på netop det på siden kilderne.dk/kildekritik/. Se f.eks. vores forskellige film der behandler de enkelte kildekritiske begreber, lav vores kildekritiske øvelser og læs Den lille Guldbog, som indfører eleverne i kildekritikkens grundværktøjer. Vi opfordrer til at arbejdet med kilderne begynder med, at eleverne læser Den lille Guldbog. De kan også slå op i denne løbende.
For at skabe dialog og inddrage eleverne i arbejdet med originalt kildemateriale vil det være en fordel, hvis I på klassen taler om, hvad en kilde er, hvad en kilde kan bruges til, og hvorfor det er vigtigt at forholde sig kritisk til den/dem.
Som tidligere nævnt er det oplagt at benytte Rigsarkivets kilder til at undersøge den historiske slægt. Det kunne også være en idé at tale lidt om Aargang 0, da børnene i det historiske stamtræ er baseret på de børn. Aargang 0 finder du her: www.aargang0.dk
På DR’s hjemmeside findes flere film om barndommen igennem tiden. Lad eventuelt eleverne se en eller flere af filmene “100 års barndom” om børns meget forskellige vilkår de sidste 100 år.
Videoerne kan suppleres med dette materiale: www.dr.dk/skole/dansk/familieformer, der har udgangspunkt i forskellige familieformer, historisk set.
På Mitcfu.dk kan man supplere med:
Forslag til forløb:
Som opstart / indledning til forløbet kan man benytte:
Som lærer logger man ind på www.stamtraet.dk og vælger, hvilken klasse man arbejder med. Derefter kan eleverne gå i gang. Indlogning sker med uni-login.
Eleverne skal nu til at arbejde med en af karaktererne for at udfylde hans/hendes historiske stamtræ. Karaktererne er dem, der også kan ses på www.aargang0.dk.
Hvilke personer de enkelte elever eller grupper arbejder med og organisationsformen besluttes, og eleverne skal nu granske de indlagte kilder for at kunne udfylde de enkelte generationer. Når én generation er udfyldt – og gemt – dukker nogle historiske begivenheder frem, som eleverne kan orientere sig i og lære mere om. De historiske begivenheder er primært fra historiekanonen – men der er også flere.
For mange elever vil det være en udfordring at undersøge kilderne. At læse og forstå fx kirkebøger som kilde og udtrække den nødvendige information kræver, at eleven kan læse og forstå teksten. Eleverne skal primært bruge og lede efter:
Lad eleverne arbejde med stamtræet, hjælpe hinanden med at finde og tyde kilder og forstå og diskutere de historiske begivenheder. Elever, der har lyst til at arbejde med deres eget personlige stamtræ kan også gøre det på stamtraet.dk. Her skal eleverne hente information fra deres familie – primært forældre og bedsteforældre – for at komme i gang. Eleven kan fx få dette som hjemmeopgave:
Mulig hjemmeopgave til eleverne – dit eget stamtræ
Den varme stol
Det er oplagt at vise og gennemgå nogle eksempler på de historiske stamtræer. En mulighed for at skabe debat og interaktion mellem eleverne er at lave “den varme stol”. Eleven agerer den karakter, vedkommende har lavet et stamtræ for, og klassen kan så spørge ind / interviewe eleven, der skal svare. Se mere om “den varme stol” her: www.emu.dk/modul/den-varme-stol. Man kan også lave aktiviteten med to karakterer ad gangen for at få modsatrettede synspunkter, fakta og holdninger frem.
Historiske problemstillinger
Det er vigtigt at diskutere de historiske begivenheders indflydelse på karaktererne. For at sætte dem i kronologisk perspektiv kan man lave en tidslinje (evt. online), et vendespil eller andre aktiviteter, der støtter og underbygger elevernes tilegnelse af viden om dem. I diskussionerne kan man bruge de historiske begivenheder til at lave spørgsmål med udgangspunkt i historiske problemstillinger.
Familieformer
Hvis nogle af eleverne også har lavet deres eget stamtræ og har det godt med, at de bliver vist, kan dette også gøres i plenum. Eksemplerne kan tjene til at vise de forskellige familieformer, eleverne lever i nu og de sikkert meget forskellige stamtræer og familiebånd, eleverne har. Klassedebatten giver også mulighed for konkret at sætte fokus på forskelligheder og ligheder i familieformer for børn i dag.
Aktiviteterne kan suppleres med menuen “Begivenheder” på www.stamtraet.dk/begivenheder/ . Her omtales en lang række historiske begivenheder med udgangspunkt i historiekanonen, der har haft stor betydning for Danmarks historie.
Aktivitet- elevfremlæggelse i grupper – elevstyret
Eleverne sættes sammen i mindre grupper, der fremlægger deres stamtræer for hinanden. Opgaven for eleverne er at forklare deres klassekammerater om eksempelvis:
Andre aktiviteter – spørg ind til en historisk genstand
Stamtræet, både det historiske og det personlige, kan suppleres med fysiske genstande, der kan være med til at beskrive og konkretisere de tidsperioder, stamtræerne viser. Er det muligt, kan eleverne (eller læreren) medbringe dem hjemmefra. Det kan være gamle billeder, redskaber, køkkenting og så videre – historiske genstande. På mange skoler er også en række genstande, der vil kunne benyttes ligesom det lokalhistoriske arkiv, kolleger eller andre vil kunne bidrage. Eleverne kan derefter spørge læreren eller hinanden om:
Løbende refleksion over læring og progression er vigtigt for eleven. Herunder er fem forskellige hurtige evalueringsøvelser. Tidsforbruget afhænger af den enkelte aktivitet. Som udgangspunkt kan de enkelte aktiviteter bruges 10 – 15 minutter en gang imellem.
Få inspiration til flere konkrete evalueringsøvelser på EMUs hjemmeside.